De Amerikaanse verkeerstoezichthouder NTSB heeft meer details bekendgemaakt over een fatale crash van Tesla Model S Autopilot in mei vorig jaar.
Een van de bevindingen is alarmerend. De NTSB stelt: “Tijdens de laatste 41 minuten van de rit van Joshua Brown stond zijn Model S 37,5 minuten in de Autopilot-stand …. Brown had in totaal 37 minuten zijn handen van het stuur.”
En: “De Model S toonde tijdens de rit zeven keer de visuele waarschuwing “handen aan het stuur”. Zes keer volgde daar ook een gesproken waarschuwing op.
Ik heb vorig jaar wat ervaring opgedaan met Autopilot. Tesla leende me een Model S P90D met alle laatste snufjes. We hebben hem gebruikt om een tripje te maken naar het Catskillgebergte boven New York.
Het was een behoorlijk avontuur en de auto deed het goed, maar…
Hoe was Autopilot echt?
De Autopilot is een soort geavanceerde vorm van cruisecontrol - en in Tesla's voordeel spreekt dat de technologie nog verder is ontwikkeld sinds mijn test vorig jaar. Als de modus is geactiveerd stuurt de auto zelfstandig en kun je voor korte tijd je handen van het stuur halen, ook al heeft Tesla meerdere keren gezegd dat automobilisten dat niet moeten doen. Bij het inschakelen verschijnt er een waarschuwing op het dashboard.
Het is duidelijk dat Brown geen gehoor heeft gegeven aan deze waarschuwingen. Om dat probleem op te lossen heeft Tesla de software zo aangepast dat Autopilot wordt uitgeschakeld als je de waarschuwingen negeert.
Maar hier kom het echte punt: waarschuwingen of niet, je moet absoluut nooit je handen van het stuur halen. Nooit.
De technologie is hartstikke goed, maar na het vijftien minuten op de snelweg was het me volkomen duidelijk dat Autopilot nog heel ver verwijderd is van de magische ervaring van een auto die helemaal zelf kan rijden.
Of zelfs maar alleen zelf kan sturen.
Toen we Autopilot gebruikten voor een langere rit werd het snel duidelijk dat het systeem precies doet wat Tesla zegt: de auto op zijn rijbaan houden, van rijbaan verwisselen en het verkeer om de auto heen in de gaten houden om botsingen en plotseling afremmen te voorkomen.
Het doet niks anders.
Handen aan het stuur!
Mijn mening over Autopilot is geheel mijn eigen opvatting en niet gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek. Maar ik ben ervan overtuigd dat de ongelukken die zijn gebeurd terwijl de technologie was geactiveerd veroorzaakt zijn door bestuurders die geen goede afweging hadden gemaakt van de mogelijkheden en tekortkomingen van Autopilot.
Ik kon niet rustig blijven met met handen van het stuur, zelfs niet als ik ze er net iets boven liet zweven. Ik wilde mijn handen de hele tijd aan het stuur houden en ik denk dat elke andere ervaren bestuurder dat ook zo zal voelen.
Daarnaast heeft Autopilot ook toezicht nodig. Je moet je aandacht erbij houden om te kunnen bepalen of je de functie aan laat staan. Eigenlijk is er meer aandacht nodig van de bestuurder in plaats van minder.
Cruisecontrol bestaat al tientallen jaren. De meeste automobilisten weten wat het kan en wat het niet kan. Hoewel Autopilot de belangrijkste vooruitgang is op het gebied van cruisecontrol die ik ooit heb gezien is het niet meer dan een voorproefje. In de toekomst hoeven automobilisten niet meer te letten op het verkeer. Ze kunnen erop vertrouwen dat de intelligentie van de auto en zijn sensoren en radars betere beslissingen neemt. Maar zover is het nog lang niet.
Ik ben verbijsterd
Eerlijk gezegd ben ik verbijsterd dat iemand dat niet begrijpt, zelfs als Tesla misschien te ver gaat bij het aanprijzen van Autopilot als voorproefje op de toekomst.
Je moet zelf je afwegingen maken over nieuwe technologieën. Als je het hebt over een auto van duizenden kilo's die met meer dan honderd kilometer per uur over de weg raast, dan zou het een intuïtieve inschatting moeten zijn dat je aandacht gericht moet zijn op Autopilot met je handen aan het stuur, meer nog dan in auto's met minder geavanceerde technologie.
Als dat klinkt alsof ik eigenaren de schuld geef voor de manier waarop ze Autopilot gebruiken in plaats van dat ik Tesla verantwoordelijk stel voor het vrijgeven van een bèta-versie van de technologie en dat ze autobezitters gebruiken als testgroep, dan is dat maar zo.
Je bent geen mak lammetje dat slaafs volgt.
Je bent een automobilist met verantwoordelijkheid over je eigen auto en als je een rijbewijs hebt en al een tijdje achter het stuur zit dan word je geacht in staat te zijn te beoordelen wat veilig is en wat niet - zeker als je door Tesla geïnformeerd bent dat je meehelpt aan het perfectioneren van een nieuwe technologie.
Het is en blijft een auto. Je wordt voorlopig nog niet van je verantwoordelijkheid ontheven om zelf te rijden.
Deze column is voor de Nederlandse vertaling ingekort en reflecteert niet per definitie de mening van Business Insider.